11 مارس 2024- گروهی از محققان از مرکز تحقیقاتKAIST ، یک سیستم بی­ سیم موثر را ابداع کرده اند که با ردیابی تغییرات دمای زخم در زمان های مختلف و ویژگی های انتقال حرارت مناطق آسیب دیده مانند زخم های دیابتی، بر فرآیند بهبود زخم نظارت می کند.

تیم تحقیقاتی به رهبری پروفسور Kyeongha Kwon از دانشکده مهندسی برق KAIST، با همکاری پروفسور Hanjun Ryu، از بخش فناوری مراقبت بهداشتی دیجیتالی در دانشگاه Chung-Ang، این سیستم را توسعه دادند که با ردیابی روند بهبود زخم در زمان واقعی، امکان انجام درمان‌های مناسب را فراهم می‌کند.

پوست، به عنوان یک مانع از بدن در برابر مواد مضر محافظت می کند. بنابراین، آسیب به پوست ممکن است خطراتی جدی برای سلامتی بیمارانی که نیاز به مراقبت های ویژه دارند، ایجاد کند. به خصوص در مورد بیماران دیابتی، که به دلیل عوارض در گردش خون طبیعی و روند بهبود زخم، به راحتی دچار زخم های مزمنی می شوند که به سختی ترمیم می گردند.

تنها در ایالات متحده، صدها میلیارد دلار هزینه پزشکی ناشی از بازسازی پوست در چنین زخم هایی است. در حالی که روش های مختلفی برای ارتقاء بهبود زخم وجود دارد، مدیریت فرد محور بسته به وضعیت زخم هر بیمار، ضروری است.

بر این اساس، محققان با استفاده از تفاوت دما بین ناحیه آسیب دیده و پوست سالم اطراف، پاسخ گرمایش داخل زخم را ردیابی کردند. سپس ویژگی‌های انتقال حرارت را برای مشاهده تغییرات رطوبت در نزدیکی سطح پوست اندازه‌گیری کرده و در نهایت مبنایی برای درک فرآیند تشکیل بافت اسکار ایجاد کردند.

این تیم آزمایش‌هایی را با استفاده از مدل‌های موش‌های دیابتی در رابطه با تأخیر در بهبود زخم در شرایط پاتولوژیک انجام دادند و نشان دادند که داده‌های جمع‌آوری‌شده به دقت روند بهبود زخم و تشکیل بافت اسکار را دنبال می‌کنند.

برای به حداقل رساندن آسیب بافتی که ممکن است در فرآیند برداشتن دستگاه ردیاب پس از بهبودی رخ دهد، در این سیستم ماژول‌های حسگر زیست تخریب‌پذیر با قابلیت تجزیه ی طبیعی در بدن، ادغام شده است. این ماژول های زیست تخریب پذیر پس از استفاده در بدن متلاشی می شوند، بنابراین خطر ایجاد ناراحتی اضافی یا آسیب بافتی پس از برداشتن دستگاه کاهش می یابد. علاوه بر این، این دستگاه می تواند روزی برای نظارت بر داخل ناحیه زخم مورد استفاده قرار گیرد زیرا نیازی به برداشتن و خارج کردن آن نیست.

پروفسور Kyeongha Kwon که این تحقیق را رهبری کرده است، پیش بینی می کند که نظارت مداوم بر دمای زخم و ویژگی های انتقال حرارت، متخصصان پزشکی را قادر می سازد تا وضعیت زخم های بیماران دیابتی را با دقت بیشتری ارزیابی کنند و درمان مناسبی را به این افراد ارائه دهند.

وی در ادامه پیش‌بینی کرد که ساخت حسگرهای زیست تخریب‌پذیر امکان تجزیه ایمن دستگاه را پس از بهبود زخم بدون نیاز به برداشتن آن فراهم می‌کند و نظارت در زمان واقعی را نه تنها در بیمارستان‌ها بلکه در خانه نیز ممکن می‌سازد.

این تیم تحقیقاتی قصد دارد مواد ضد میکروبی را در این دستگاه ادغام کند و با هدف گسترش قابلیت‌های تکنولوژیکی آن، امکان مشاهده و پیشگیری از پاسخ‌های التهابی، عفونت‌های باکتریایی و سایر عوارض را فراهم نماید. هدف، ساخت یک پلت فرم نظارت بر زخم چند منظوره است که امکان ارائه ی درمان ضد میکروبی و نظارت بر زخم در زمان واقعی در بیمارستان ها یا خانه ها با تشخیص تغییرات دما و ویژگی های انتقال حرارت که نشان دهنده سطح عفونت است، را فراهم کند.

نتایج این تحقیق در مجله Advanced Healthcare Materials منتشر شده است.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2024-03-health-device-tracking-chronic-diabetic.html